Spears & Munsil UHD kalibrerings disc

spears and munsel uhd kalibrerings disc

Ny UHD disc fra Spears & Munsil

UHD disc til kalibrering og kvalitets tjek af UHD displays og afspillere

UHD testbilleder der er nødvendige til kalibrering og gennemgang af UHD produkter.

Pris 349,-

Setup guide til din Spears & Munsil Benchmark Ultra HD

Introduktion

At benytte testene på din Spears & Munsil UHD HDR Benchmark for at justere dit display er ikke svært, og den basale kalibrering burde tage 30 minutter eller mindre at udføre. Det er vigtigt at gå metodisk og forsigtigt til værks når justeringerne skal udføres, og at vide hvad man skal lede efter i hver test. Før du begynder kan det være en god ide at at gennemgå de detaljerede baggrundsartikler om basale justeringer på Spears & Munsil’s hjemmeside. Det er ikke nødvendigt at læse disse artikler for at danne et godt overblik, men det kan hjælpe med at forstå teorien bag hvert testmønster.

Forberedelse

Udfør kalibreringen under samme lysforhold som du benytter til eksempelvis film. Generelt ses film bedst når værelset er så mørkt som muligt, men det er vigtigt at duplikere de lysforhold som du faktisk vil benytte. Hvis der er vinduer i lokalet, hvor der kommer sollys ind, og hvis du som regel ser film om aftenen, bør du også udføre kalibreringen om aftenen. Hvis dit display har flere gemte billedindstillinger, og hvis du benytter det under flere lysforhold, kan det være en god ide at udføre kalibreringen under hvert lysforhold, og at gemme dem som separate billedindstillinger.

Når du er parat til at udføre kalibreringen, skal du først tænde dit display og din Ultra High Definition (UHD) Blu-ray afspiller, og lade systemet varme op i ca. 15 min. Helst mens det afpiller noget ægte filmmateriale. Demofilmen på din Spears & Munsil disketten er et godt valg, men de fleste film burde også virke.

Mens det varmer op skal du samle følgende materialer:

  • Papir og noget at skrive med
  • Spears & Munsil disketten (hvis den ikke allerede er i afspilleren), blåt filter (valgfrit) og denne guide.
  • Den originale fjernbetjening til UHD Blu-ray afspilleren. (Vi anbefaler ikke at benytte en universal fjernbetjening, da du muligvis skal benytte særlige funktioner som kun er tilgængelige på den originale fjernbetjening)
  • Hvis billedet føres igennem nogen modtagere, switchere eller en filmprocessor, bør du også have deres originale fjernbetjeninger.
  • Manualen til afspiller, display og en hver modtager eller processor som signalet føres igennem.
  • Hvis du kalibrere i mørke, kan du få brug for en lommelygte eller pandelampe for bedre at kunne se fjernbetjeningerne, papir, manualer og andet.

Under kalibreringen bør du primært befinde dig på den normale sideplads du benytter når du ser film. Hvis det er muligt bør denne være central. Det vil sige at den er rettet direkte mod skærmen og ikke fra en skæv vinkel. Er dette dog ikke praktisk, skal du bruge din normale sideplads. Kalibrer ikke centralt med mindre det er der du faktisk sidder når du ser film.

Tag noget tid til at lære fjernbetjeningen til displayet at kende. Du kan gøre det mens systemet varmer op, og det vil ikke gøre nogen skade at åbne menuer og andet under opvarmningen. Vær sikker på at du ved hvordan du kontrollerer Lys, Kontrast, Farver, Farvetone og Skarphed. Benyt om nødvendigt manualen. Det er en god ide at skrive de nuværende indstillinger ned så du kan starte forfra hvis det bliver nødvendigt. Skriv alle indstillinger i menuen ikke kun de fem nævnte. Hvis displayet ikke viser præcise tal kan du skrive deres position så som ”helt ti venstre”, ”lige i midten” eller ”to ryk fra højre”.

Mens du ser et mønster, kan du benytte højre og venstre piletast til at bevæge dig til det neste eller tidligere mønster uden at vende tilbage til menuen. Tryk på ”enter” eller ”top menu” knappen for at vende tilbage til menuen. benytte højre og venstre piletast til at bevæge dig til det neste eller tidligere mønster hjælper med at se SDR mønstre. Menuen er altid i HDR, så når du går fra SDR mønstre til menuen får det dispayet til, at gå frem og tilbage mellem HDR og SDR. Dette kan tage ekstra tid.

Fokus

Hvis din skærm er en frontprojektor (en uafhængig projektor, der projicerer på en separat skærm, i modsætning til en integreret “rear” projektor, hvor skærmen og projektoren alle er i samme enhed), er det en god ide at kontrollere fokus, da små fokusfejl kan maskere problemer og artefakter. Fladskærme som LCD, OLED eller plasma har ikke fokus. Integrerede ”rear” projektorer kan kun fokuseres af en uddannet tekniker.

Brug din Blu-ray-fjernbetjening til at vælge Chroma Alignment mønster. Se på de fem små sigtekorn i midten af ​​skærmen og de fire hjørner, og juster fokus, indtil linjerne er så skarpe og klare som muligt. Hvis din projektor har motoriseret fokus, skal du stå tæt på skærmen for at se de individuelle pixels og bruge fjernbetjeningen til at fokusere, indtil pixels er skarpt definerede firkanter. Hvis du skal stå ved projektoren for at justere fokus, anbefaler vi at du bruger en kikkert til at se skærmen med høj forstørrelse, mens du drejer fokusskiven.

Et par ekstra tip om fokus:

Når projektoren er helt fokuseret, kan afstanden mellem pixler virke distraherende, som om billedet ser ud som om det bliver set gennem en vinduesskærm, kan det være umagen værd at fokusere linsen en lille smule for at sprede pixels lidt. De-fokuser kun nok til at reducere hullerne mellem pixelene. Stop først med at fokusere, når pixelene overlapper hinanden.

Hvis det er umuligt at få hele skærmen i skarpt fokus, kan du prøve at finde et kompromis, hvor hver af de fem sigtekorn er omtrent det samme niveau af slørhed. Hvis det er umuligt at få alle sigtekornene acceptabelt skarpe, kan du tjekke skærmens fladhed eller om din projektor er peget perfekt centreret og vinkelret på skærmen eller om linsen har pletter eller snavs på.

Indstillinger for videotilstand

Når systemet er varmet op, er det tid til at begynde at justere. De fleste moderne skærme har en samlet “Picture Mode” -indstilling og flere avancerede billedindstillinger. Det er vigtigt at få disse indstillet korrekt først.

Først SDR, og så HDR

Flere populære skærme henter deres indstillinger for High Dynamic Range (HDR) fra Standard Dynamic Range (SDR) -indstillingerne, så du skal først gå igennem kalibreringstrinnene nedenfor med SDR-versionerne af hvert mønster (under "SDR 709" menusektionen på din Spears & Munsil-disk).

Du skal være sikker på, at din afspiller sender et SDR-signal til displayet og ikke “opkonverterer” SDR-signalet til HDR. Kontroller skærmens menu eller infoside, som normalt fortæller dig, om tv'et i øjeblikket er i SDR- eller HDR-tilstand. Hvis du viser et SDR-mønster, men dit display er i HDR-tilstand, skal du kigge gennem indstillingerne på afspilleren for at se, om der er en "HDR upconvert" -indstilling eller noget, der lyder lignende, og sluk det. (Husk, at menuerne på Spears & Munsil-disken altid vises i HDR, så du skal først vælge og vise et SDR-mønster og derefter kontrollere skærmens menu UI for at se, hvilken tilstand det er i.)

Gå igennem alle trinene herunder med SDR-mønstre. Når du har de korrekte indstillinger for SDR, skal du gå videre til HDR og køre gennem det samme sæt trin. Instruktionerne er næsten identiske i hver tilstand. når der er forskelle, markerer vi dem nedenfor med "Kun SDR" og "Kun HDR " -etiketter.

Billedtilstande

Der er ingen standarder for, hvad disse tilstande gør, og navnene varierer en hel del. Generelt hvis der er en "Film" eller "Biograf" -indstilling, er det den, der skal bruges. På nogle skærme er tilstanden "Film" eller "Biograf" forudindstillet og låser alle de andre billedkontroller. I dette tilfælde, eller hvis der ikke er nogen "Film" eller "Biograf" -tilstand, kan du prøve at bruge "Brugerdefineret", "Normal" eller "Standard." Undgå noget, der lyder som om det gør billedet ekstra fed, som "Levende" eller “Dynamisk”, eller tilstande, der lyder som om de er optimeret til et enkelt formål som “Sport” eller “Spil”.

Avancerede videoindstillinger

For det meste anbefaler vi at slå specielle billed- "forbedringer" fra. De er normalt optimeret til lavkvalitets video og lyse miljøer, og faktisk skader de billedkvaliteten af ​​video i høj kvalitet såsom UHD og Blu-ray disketter, når man ser dem i et miljø med svagt lys.

Indstil følgende til FRA eller 0 (noter først originalindstillingerne)

  • Støjreduktion / støjfilter
  • Sort farve
  • Dynamisk kontrast
  • Skygge detaljer
  • hudfarve
  • Edge Enhancement
  • Sort korriger
  • Kontrastforbedrer
  • Levende farve
  • Smart dæmpning
  • Farveforbedring
  • Ambient lyssensor
  • Motion Plus / Cinema Motion / Smooth Motion / Real Cinema
  • Auto Iris

Hvis du støder på en tilstand med et lignende navn som en af ​​ovenstående indstillinger, eller en tilstand, der er beskrevet i brugermanualen som en videoudvidelse eller forbedring, er det bedst at slå den fra.

Hvis du er nysgerrig efter at se, hvad nogle af disse tilstande gør, er vores anbefaling at vente, indtil kalibreringen og justeringen er udført, og prøv dem derefter igennem systematisk en ad gangen. Kør testmønstrene igennem og se nogle videoer for at se resultaterne, noter om nødvendigt, og sluk dem derefter igen og gå videre til de næste. Nogle af dem vil fjerne de justeringer, du har foretaget, og det ser du tydeligt på testmønstrene. Nogle ser ikke ud til at gøre noget bemærkelsesværdigt, hvilket efter vores opfattelse betyder, at det at være det sikreste odds er at afbryde det.

Særtilfælde:

  • Farvetemperatur / farvetone. At indstille disse perfekt kræver testudstyr, men som regel er der en "Biograf" eller "Neutral" mulighed, disse er ofte næsten korrekte og kan være et godt valg. Hvis disse ikke tilbydes, er "Computer" eller "Normal" også gode valg. “Cool” er generelt ikke en god indstilling, da det ofte ofrer farvenøjagtighed for at få højere lyseffekt. Det er værd at sætte det grå 11-trins skala mønster og prøve de forskellige farvetemperaturindstillinger. Enhver indstilling, der får et af de grå trin til at have en farvet farvetone, er sandsynligvis dårlige valg. Det er ikke ualmindeligt at have mere end en indstilling, der i generelt ser hvid ud. Medmindre du har det nødvendige testudstyr til at kontrollere farvetemperatur, skal du blot vælge et, der ser så neutralt ud som muligt.
  • Baggrundslys. KUN SDR: Denne indstilling justeres ved hjælp af et 100% vinduestestmønster (Windows-> Grey scale-> 100%). Du måler vinduet med en lysmåler og justerer baggrundslyset, indtil vinduets lysstyrke er 100 cd / m², hvilket er standarden for de professionelle videomonitorer, der bruges til at mestre film og tv-shows. Hvis du ikke har adgang til en lysmåler, er et godt udgangspunkt at vende den til middelværdien. For HDR skal du ikke ændre indstillingen for baggrundsbelysning.
  • Sort niveau eller HDMI sort niveau. Dette skal indstilles til "Lav", "Video" eller "Standard". Det bør ikke indstilles til “Normal”, “PC” eller “Udvidet”.

Indstil displayområde

Hvis du vil indstille dette korrekt, bør du åbne indrammingsmønsteret fra menuen Video Setup eller Cropping pattern fra afsnittet Advanced Video-> Evaluation section ved hjælp af din Blu-ray-afspiller fjernbetjening. Målet er at se så meget af billedområdet som muligt uden beskæring eller forvrængning med kortlægning af 1: 1 pixel.

Når man ser på geometri-mønstrene fra sektionen Advanced Video -> Evaluation, skal hver af kasserne langs toppen og bunden have samme bredde, og kasserne langs venstre og højre kanter skal have samme højde. Hvis de ikke alle er ens, er det på grund af en slags ikke-lineær zoom; kig efter en "zoom", "bred tilstand" eller "aspekt" -knap på fjernbetjeningen eller en indstilling i video-menuen, og prøv tilstande, indtil boksene er alle i samme bredde og den maksimale mængde billede er synlig. Som krydskontrol skal Geometri-mønsteret hentes fra sektionen Advanced Videovideo-> Setup, og sørg for, at firkanterne ser firkantede og ikke rektangulære ud, og cirklerne ser cirkulære og ikke ovale ud over hele skærmen.

På billedskæringsmønsteret skal kanterne på hver kasse være fuldt synlige. Hvis nogle af kasserne er afskåret ved kanten af ​​skærmen, har skærmen overskæring, og det kan være en god ide at slukke den. Se i menuerne efter en indstilling der ligner "Skærmstørrelse" eller "Skærmområde" eller "Overscan". Skift denne indstilling til “Fuld størrelse” eller “Ingen overskæring” eller prøv de forskellige tilstande og kontroller for at prøve at vise hele billedet.

Det ultimative mål er at få pixlerne i diskbilledet kortlagt til pixlerne på din skærm 1: 1, så der ikke sker nogen digital skalering. Hvis du vil kontrollere, om der er skalering, skal du se på de ternede mønstre med en pixel og to pixels i midten af ​​billedbeskæringsmønsteret. Når der ikke foretages nogen skalering, skal de se jævnt grå ud og skal overordnet set matche det grå niveau for resten af ​​skærmbaggrunden. Når billedet skaleres op eller ned, vil tavlerne have mørke og lyse pletter, og størrelsen på de små firkanter vil variere. Hvis du finder ud af, at det er umuligt at få vist alle pixels på kanterne OG at opnå 1: 1-kortlægning af pixels i de ternede mønstre, er det bedre at få kortlægningen 1: 1, end det er at vise hele billedet. Små mængder af beskæring på kanterne generelt er mindre problematisk end digital skalering af billedet.

På nogle skærme vil det være umuligt at fjerne overskæringen og vise hele beskæringsmønsteret. I sådanne tilfælde skal du vælge den tilstand, der viser så meget af billedet som muligt uden forvrængning. Hvis displayet har en billedpositionskontroller, skal du bruge dem om nødvendigt til at centrere billedet på skærmen ved at flytte billedet op, ned, til venstre eller højre, indtil beskæringsmængden til venstre matcher mængden til højre og beløbet øverst matcher beløbet på bunden.

Udførelse af de grundlæggende videojusteringer

De grundlæggende justeringer skal udføres i følgende rækkefølge ved hjælp af de mønstre, der er anført i parentes:

  • Indstil et Standard Farveområde
  • Original kontrast (Video Setup->Contrast)
  • Lysstyrke (Video Setup ->Brightness)
  • Farve (Video Setup ->Color And Tint)
  • Farvetone (Video Setup ->Color And Tint)
  • Check Kontrast Igen (Video Setup ->Contrast)
  • Skarphed (Video Setup ->Sharpness)
  • Farvetemperatur (Video Setup ->Color Temp)
  • Ambilight (Video Setup ->Bias Light)
  • Indstil et Endeligt Farveområde (Video Setup ->Color Space Evaluation)

Indstil et Standard Farveområde

PDF-formularen, som du kan downloade fra www.spearsandmunsil.com og udskrive, er et praktisk sted at skrive de indstillinger, du når frem til, når du udfører kalibreringen. Hvis din afspiller har en indstilling for outputfarveområde, skal du starte med at indstille den til 4: 4: 4 Y'CbCr (nogle gange bare kaldet “4: 4: 4”) og skriv dine kalibrerede numre i midten af ​​formen under 4 : 4: 4-kolonne, mens du går igennem følgende trin. Hvis din afspiller ikke har en farveområdeindstilling, eller ikke har en farveplads 4: 4: 4 som en mulighed, skal du bruge den kolonne, der forekommer nærmest, eller skrive, hvad din afspiller kalder det. Senere kan du vende tilbage og nedskrive kalibreringsindstillingerne for de andre farveområder, hvis der er andre ledige pladser, og hvis de er forskellige.

Original Kontrast

KUN HDR: Stort set skal du ikke røre ved kontrastkontrollen i HDR-tilstand, medmindre du mener, at den er indstillet drastisk forkert. Tone-mapping algoritmerne, der bruges til at kortlægge indhold med høj lysstyrke på dit tv, er udviklet med standardkontrastindstillingen, og der gøres ofte meget lidt for at få dem til at fungere godt med et andet niveau. Du kan flytte kontrasten rundt, mens du viser vores kontrastmønster for at se, hvad den gør, men skriv standardniveauet ned og flyt det tilbage, når du er færdig.

KUN SDR: Det er en god ide at starte med at indstille kontrasten til en rimelig værdi, der ikke beskærer højdepunkterne. Dette sikrer, at andre mønstre og justeringer vil være nøjagtige og ikke bliver ujævne.

Start med at hente kontrastmønsteret fra afsnittet Video Setup ved hjælp af Blu-ray-fjernbetjeningen. Hent skærmens kontrastkontrol (mærket “Picture” -kontrol på nogle skærme) ved hjælp af skærmfjernbetjeningen. Hvis du ikke allerede har nedskrevet din nuværende indstilling for kontrastkontrol, skal du skrive den ned nu. Prøv at øge kontraststyringen helt til dens højeste indstilling. Du vil sandsynligvis se at mange af de hvide bjælker på skærmen blandes i baggrunden og forsvinde. Du kan muligvis også se en subtil farveændring i den hvide baggrund. Derudover skal du markere klippeboksene i farvekanalen øverst og nederst på skærmen. Når kontrasten er indstillet for høj, kan du ikke se en lille mørkere farvet boks midt i hver af dem. Reducer nu kontrasten, indtil den højeste bjælke bare knapt nok er synlig, og du kan se en lille mørkere boks i midten af ​​hver af de farvede felter øverst og nederst på skærmen. Hvis du ikke kan synliggøre den højeste bjælke eller få en lille mørkere boks til at vises i en eller flere af de farvede felter, uanset hvor lav kontrasten går, skal du sænke bjælken, indtil så mange kolonner som muligt vises. Find nu den højeste nummererede bjælke, og hæv kontrastkontrollen, indtil denne bjælke forsvinder, sænk den derefter ned ad et hak, hvilket skal få den til at vises igen. Hvis det ikke er muligt, skal du sænke den langsomt, et hak ad gangen, indtil denne bar knapt nok er synlig.

Åben nu ”Clipping” mønsteret fra afsnittet SDR BT.709-> Evaluering. Der er seks sektioner til kontrol af forskellige slags udklip, men til dette formål behøver du kun at se på de røde, grønne og blå firkanter. Hver skal se ud som koncentriske firkanter med stigende eller formindskende lysstyrke. Hvis alle farverne ligner koncentriske firkanter og ikke en solid firkant, er du færdig og kan gå videre. Hvis en eller flere af farverne er klippet, kan du prøve at reducere kontrastkontrollen og se om de koncentriske firkanter vises. Som med kontrastmønsteret er formålet at slå kontrast ned til den højeste indstilling, der viser så mange af de koncentriske firkanter som muligt. Hvis reduktion af kontrastkontrol ikke afslører nye koncentriske firkanter, skal du returnere den til den værdi, du fandt ved hjælp af kontrastmønsteret.

For mere information, se vores artikel Justering af kontrast

Lysstyrke

Nu er du klar til at indstille lysstyrke-kontrollen. Åben ”Brightness” mønsteret fra Video Setup-afsnittet ved hjælp af Blu-ray-fjernbetjeningen, og åben derefter Brightness-kontrollen ved hjælp af skærmfjernbetjeningen. Hvis du ikke allerede har nedskrevet den aktuelle indstilling for lysstyrke, skal du gøre det nu.

Prøv at hæve lysstyrken hele vejen og sænk den derefter hele vejen og se hvad der sker med mønsteret. Med lysstyrke-kontrollen maksimalt, vil du på de fleste skærme se fire lodrette bjælker på skærmen og et skakbræt-mønster i baggrunden. Med lysstyrke-kontrollen mindst, på de fleste skærme, vil du se en helt sort skærm. Hvis du aldrig ser de to venstre linjer uanset hvor lysstyrke-kontrollen er placeret, klipper din skærm eller afspiller nedenstående referencer til billeddata; Brug den valgte lysstyrkejustering nedenunder.

Juster standard lysstyrkeindstillinger

Skru lysstyrken op, indtil alle fire søjler er synlige på skærmen. skru den derefter ned, indtil de to venstre linjer forsvinder, og de to højre linjer er synlige. Bjælken længst til højre vil være lidt lettere at se end den midterste højre bjælke. Hvis der er flere indstillinger for lysstyrke, der gør de venstre søjler usynlige og de højre søjler synlige, kan du muligvis få en mere præcis indstilling ved at kigge efter den indstilling, der gør skakbrættet i baggrunden næsten usynligt.

Alternativ justering af lysstyrke (når du ikke kan se de venstre bjælker)

Drej lysstyrken op, indtil de to højre bjælker er tydeligt synlige. Skru lysstyrkekontrollen ned, indtil den midterste højre bjælke forsvinder, men bjælken længst til højre er synlig. Skru nu lysstyrkekontrollen langsomt op igen, indtil den midterste højre bjælke kun næsten er synlig.

For mere information, se vores artikel Justering af lys

Farver

Denne justering er helt valgfri på moderne skærme, og vi anbefaler faktisk ikke at ændre den. Farvekontrollen var designet til at kompensere for problemer ved analog video. I digital video skulle der ikke have været nogen grund til nogensinde at ændre denne kontrol, men i ganske mange år sendte displayproducenter fjernsyn, der stadig havde de samme analoge problemer, selv i digital tilstand. Efter vores erfaring er vi endelig på det punkt, hvor 99,9% af moderne skærme får denne indstilling lige ud af æsken. Selv hvis de fejler, er det ofte ikke muligt at løse det ved hjælp af farvekontrollen. Hvis din skærm kun har en ”blue-only” funktion, eller du har et filter, kan du bruge dette mønster til at bekræfte, at farveafkodning er nogenlunde korrekt, men vores anbefaling er bare at springe denne justering over.

Til denne justering har du brug for et farvet filter eller et display med kun blue-only funktion. Nogle skærme har ikke en blue only tilstand, men det er værd at tjekke de avancerede indstillingsmenuer og / eller manualen for at se, fordi blue-only funktionen er lettere og mere nøjagtig at bruge end filteret. Hvis din skærm ikke har en blue-only funktion kun, er Spears & Munsil’s blå filter det bedste valg, da det giver brugeren mulighed for at vælge 1X, 2X eller 3X styrke for at hjælpe med at få en nøjagtig kalibrering med forskellige skærme med forskellige farvespektre. Andre blå filtre fra andre virksomheder som THX, Joe Kane eller Disney fungerer muligvis også, men sørg for at kontrollere, om de helt annullerer den grønne kanal, før du bruger dem.

Check filterstyrke

Det farvede filter fungerer på den måde at det kun viser dig den blå farvekanal og filtrerer alt det grønne og røde ud. Typisk vil ethvert filter fjerne nok rødt til at være anvendeligt, men farvespektret på den grønne kanal og de blå kanaler overlapper hinanden på næsten alle skærme, så det er nødvendigt først at kontrollere, at den grønne kanal annulleres, før du bruger filteret.

Åben først farve- og farvetone fra videoopsætningsafsnittet og kig gennem filterets 1X side. Se på de tre rektangler på venstre side af mønsteret. Gennem filteret skal alle tre se helt sort ud. Hvis nogen af ​​rektanglerne ser meget lysere ud end det sorte rum omkring dem, skal du skifte til filterets 2X side. Hvis et rektangel stadig er lysere end baggrunden, skal du folde filteret i to for at fremstille et 3X-filter. 3X-filteret er næsten uigennemsigtigt, og for at bruge det skal du muligvis gøre rummet helt mørkt eller så tæt på som muligt. Dette er undtagelsen fra reglen om kalibrering i det samme lys, som du normalt ser film i; Hvis du har brug for at gøre rummet mørkt for at få filteret til at fungere, skal du gøre det.

For mere information, kan du læse vores artikel Sådan bruges Spears & Munsil filter

Indstil farvekontrol

Når du ved, hvilken styrke filteret skal bruges, skal du få op farvekontrollen med fjernbetjeningen på skærmen. Hvis du ikke allerede har nedskrevet den aktuelle farvekontrolindstilling, skal du gøre det nu. Se gennem filteret og se det store blå rektangel øverst til højre med et hvidt rektangel omkring det, mens du flytter farvekontrollen op og ned. Du kan se den relative lysstyrke i de blå og hvide områder variere. At bevæge kontrollen den ene vej vil gøre det blå rektangel lysere, og den anden måde gør det lysere. Juster farvestyringen, indtil de blå og hvide områder er så tæt i lysstyrke, som du kan gøre dem (når de ses gennem filteret).

Farvetoner

Som med farvestyringen, anbefaler vi ikke at justere farvetoningen. Instruktionerne nedenfor er til reference, hvis du har lyst til at bekræfte, at farveafkodningen er nogenlunde korrekt.

Indstilling af farvetonstyring bruger det samme mønster og den samme filterstyrke, som du allerede har udarbejdet til farvekontrol ovenfor.

Åben farvetonekontrol med din skærms fjernbetjening. Hvis du ikke allerede har nedskrevet den aktuelle indstilling, skal du gøre det nu.

Se på magenta- og cyan-rektanglerne nederst til højre. Formålet er at indstille farvetone, så magenta- og cyanområdet har den samme lysstyrke, når det ses gennem filteret. Se på disse rektangler gennem filteret, og flyt tonekontrollen op og ned for at se, hvordan lysstyrken varierer. Justér derefter kontrollen, så det indre rektangel er så tæt på den samme lysstyrke som det ydre, når det ses gennem filteret, som du kan gøre dem.

De fleste skærme kommer fra fabrikken med farvetone, der er indstillet korrekt eller meget tæt på det, så du skal ikke blive overrasket, hvis du slet ikke har brug for at ændre kontrollen, eller kun behøver at ændre det et enkelt hak.

For mere information, kan du læse vores artikel Justering af farver og Tint

Tjek farve igen

På nogle skærme kan ændring af farvetone kontrollen påvirke farveindstillingen og omvendt, så du skal muligvis bevæge dig frem og tilbage mellem farve- og farvetone, indtil hele højre side af mønsteret ser den samme lysstyrke ud, når det ses gennem filteret.

Check kontrast igen

KUN SDR: På dette tidspunkt er det en god ide at kigge på kontrastkontroljusteringen, da ændringer foretaget til lysstyrke- og / eller farvekontrol kan påvirke den korrekte kontrastindstilling. Følg de samme instruktioner givet ovenfor for at kontrollere kontrast- og klipmønstre for at indstille kontrastkontrollen til det højeste niveau, der ikke klippes.

Skarphed

Skarphedskontrollen er perceptuel, så den har ingen “kalibreret” indstilling bortset fra den, der fungerer bedst til lige netop din skærm, siddeposition og øjne. Skarphed er generelt en god ting, men ikke hvis det får billedet til at se underligt ud, så målet er at skrue det op så højt som muligt uden at tilføje artefakter til billedet.

Åben Sharpness-mønsteret op fra Video Setup-afsnittet ved hjælp af Blu-ray-fjernbetjeningen, og åben derefter Sharpness-kontrollen vha. Skærmfjernbetjeningen. Hvis du ikke allerede har nedskrevet den aktuelle indstilling af skarphed, skal du gøre det nu.

Prøv at tage Sharpness-kontrollen helt op for at se, hvad der sker. På de fleste skærme kan du se hvide "glorier" omkring de mørkere linjer i billedet, og nogle gange endda flere koncentriske glorier. Du vil også generelt se, at de diagonale og buede linjer ser kantede. (Du kan med fordel rejse dig fra din normale visningsposition bare for at se nøje på skærmen og se glorier og kanter, men derefter bør du læne dig tilbage i din normale visningsposition for at fortsætte justeringen.) Du bør måske også skrue sharpness-kontrollen hele vejen ned og se hvad der sker. På de fleste skærme vil linjerne være glatte uden skarphed eller glorier, men linjerne ser ikke klare og skarpe ud. Du bør forsøge at finde en balance mellem det skarpe og glorier og kanter

Når du sidder i din normale synsposition, skal du skrue ned skarphedskontrollen, indtil glorierne ikke længere er tydeligt synlige, og linjerne ser glatte ud og ikke kantede. Linjerne skal se skarpe ud, men bør ikke have fremmede artefakter, støj eller kanter.

Indstil farvetemperatur

Se først, om dit display har en indstilling for farvetemperatur, der undertiden kaldes "hvidt punkt." Det kan være i en avanceret eller sekundær videomenu. Hvis det ikke gør det, skal du springe dette afsnit over. Hvis det er der, skal du åbne Color-temp mønsteret fra afsnittet Video setup. Prøv de forskellige indstillinger for farvetemperatur på displayet for at se det tilgængelige interval. Du leder efter en indstilling, der vises ren hvid uden hint af gult eller blåt. Det er generelt ikke muligt at få en perfekt farvetemperaturindstilling uden kalibreringsudstyr, men det er normalt muligt at undgå de åbenlyst forkerte indstillinger. Den korrekte farvetemperatur til et videodisplay er D65, undertiden mærket “6500K”, så hvis der er en farvetemperatur med et af disse navne, kan det godt være et godt valg. Hvis der er flere, der synes lige så neutrale hvide, skal du vælge en af ​​dem midt i området og gå videre.

Vælg et endeligt farveområde

Mange nuværende Blu-ray-afspillere tilbyder en række outputfarveområder, for eksempel “4: 2: 2”, “4: 4: 4”, “RGB” osv., Og de fleste skærme kan håndtere alle eller de fleste af disse områder. På et tidspunkt skal al video konverteres til RGB, og videoen på disken gemmes altid i 4: 2: 0 Y'CbCr, så valget af hvilket farveområde der skal udsendes fra afspilleren er handler i virkeligheden om hvilken enhed vil gøre, hvilke dele af farvekonverteringsprocessen. Hele konverteringskæden er 4: 2: 0 Y’CbCr til 4: 2: 2 Y’CbCr til 4: 4: 4 Y’CbCr til RGB (som undertiden overflødigt kaldes “4: 4: 4 RGB”). I reelle behandlingschips kan nogle af disse trin kombineres med henblik på hastighed, men begrebsmæssigt er disse behandlingstrinene. Så hvis du udsender 4: 2: 2 Y’CbCr fra afspilleren, gør displayet resten, og konverteres til 4: 4: 4 Y’CbCr og derefter til RGB.

Du kunne måske tro, at det ikke er vigtigt, hvilken enhed der foretager konverteringen, men det viser sig, at der kan være store forskelle mellem forskellige former for 'farvekonverterings-hardware. For eksempel konverterer nogle skærme, hvad de modtager, til 4: 2: 2 Y’CbCr, så de kan udføre signalbehandling (normalt fordi de arbejder med en chip der ikke kan håndtere andet). Så hvis du Bruger RGB med disse skærme, bliver din behandlingskæde ekstra kompliceret: 4: 2: 0-> 4: 2: 2-> 4: 4: 4-> RGB-> 4: 4: 4-> 4: 2: 2 -> 4: 4: 4-> RGB. Da hver konvertering involverer mindre nedbrydning til billedet, er dette ikke en optimal tilgang. Med disse skærme er det normalt bedre at sende 4: 2: 2 og lade displayet udføre behandlingen og konverteringen. Og det er kun et problem; der er utallige måder, at enten afspilleren eller skærmen kan begå fejl eller forringe signalet under behandlingen, hvilket gør det umuligt at anbefale en generel tilgang.

Det kan helt klart være kompliceret at finde ud af, hvilket der producerer det bedste billede, men vi har kombineret de mest nyttige mønstre til evaluering af farvekonvertering til et praktisk "Color Space Evaluation" -mønster. Det tager mindst 10-15 minutter at gennemføre den fulde evaluering og det kræver at du gør nogle notater. For nemheds skyld har vi lagt en formular til evaluering af farveområder på bagsiden af ​​diskhæftet. For en større version kan du downloade en printbar PDF.

Udførelse af tests

Start med at indstille output på afspilleren til 4: 4: 4. Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du køre gennem de grundlæggende kalibreringstrin for kontrast (KUN SDR), lysstyrke, skarphed og farvetemp. (og se eventuelt på farve og farvetone), og skriv de numre, du ankom til, på formen under overskriften "4: 4: 4". Skift derefter output på afspilleren til 4: 2: 2 og kør igennem kalibreringen igen. Du behøver muligvis ikke at justere noget. Hvis din afspiller har RGB-tilstand, skal du udføre kalibreringen igen for denne tilstand. Hvis du har endnu flere tilstande, kan du bruge et separat stykke papir eller udskrive en anden formular og skrive i modusnavnet i stedet for en af ​​dem på formularen.

Hvis der er forskelle i kalibrerede indstillinger mellem de forskellige tilstande, skal du kontrollere, om skærmen automatisk husker indstillingerne separat for hver tilstand. Hvis den ikke gør, og hvis indstillingerne kun er forskellige med et hak eller to, er det sandsynligvis ikke nødvendigt at ændre dem under evalueringen. Hvis der er væsentlige ændringer, især i kontrast- eller farvekontrollerne, skal du ændre dem, mens du ændrer tilstande.

Når du er sikker på, at du har de korrekte indstillinger for hver indgangsbilledtilstand, skal du løbe gennem de forskellige test, der er anført i bunden af ​​formularen, og sæt et flueben i boksen for at betyde "bestå," og lade feltet være umarkeret for "mislykkes."

Hvis du kan vælge tilstande i både din afspiller og din videoprocessor, er vores anbefaling at starte med at prøve de forskellige tilstande i din processor og lade afspilleren være i fabriksstandardtilstand. Vælg den output-tilstand, der scorer bedst, og indstil processoren i den tilstand. Flyt derefter til afspilleren og evaluer alle de forskellige tilstande, som afspilleren kan lave. Hvis du ender med at ændre afspillerens outputtilstand, kan du muligvis vende tilbage til processoren for at revurdere, hvis inputtilstanden påvirker processorens output. Hvis du ønsker at være grundig, kan du prøve enhver mulig kombination af afspiller- og processortilstand hver for sig.

Vigtig note: Hvis du kører HDMI-signalet gennem en modtager eller switcher og finder problemer, især ved klipning, skal du prøve at tage modtageren eller switcheren ud af kæden og forbinde afspilleren direkte til displayet for at se, om det løser problemet. Der er flere modtagere, switchers og videoprocessorer, der klipper signalet, der passerer gennem dem, selvom de ikke udfører nogen behandling af billedet. Kontroller også webstederne hos producenten af ​​din modtager eller switcher for at se, om der er en ny firmware, da dette kan rette nogle eller alle fejlene.

Med hvert af disse mønstre vil det være lettere at se forskellene, hvis du forbliver på et mønster og skifter frem og tilbage mellem de forskellige farveområder, i stedet for at løbe gennem hvert mønster med et farveområde og derefter gå videre til det næste farveområde. Nogle af forskellene er subtile, og du kan muligvis være nødt til at bevæge dig frem og tilbage et par gange for virkelig at se tydeligt, hvad forskellene er, hvis der er nogen. Du bør også komme nær skærmen for denne evaluering, da disse test kan involvere nogle forskelle, der er sværere at se på afstand.

Det testmønster, du vil bruge til at udføre denne evaluering, er Color Space Evaluation pattern, der findes i video setup og Advanced Video->Evaluation på disken. Lad os se på de forskellige sektioner i det testmønster, du gerne vil se på, og hvad vi skal kigge efter i hver:

Kromatilpasning

Midt i mønsteret for farveomåde-evaluering er der former, der er designet til at vise enhver forkert justering mellem kromkanalerne og lumakanalen. Disse ujævnheder kan være forårsaget af fejl eller genveje i chroma-opsamplingen, og det er ikke ualmindeligt at, at ændring af formatet, der sendes fra afspilleren til displayet, ændrer mængden af ​​kromfejlretning.

Se på de otte lange tynde diamantformer til venstre og højre for midten af ​​mønsteret. (Horisontal justering) Hver af dem har en enkelt lige linje af chromapixels lagt oven på en lang tynd diamant i lumakanalen. Når justeringen er korrekt, skal kroma være centreret på diamanten, og diamanten skal se helt symmetrisk ud, med samme mængde farveoverlapning på begge sider.

Se nu på de fire tynde diamantformer lige over og under midten af ​​mønsteret. (Lodret justering) Igen skal den farvede linje nede i midten se perfekt centreret ud på den grå diamantform.

Når man ser på disse mønstre, kan det være nødvendigt at du stiller dig lige op ved siden af ​​skærmen, fordi forskellen kan være ganske subtil. De fleste mennesker synes, det er nemmest at se justeringen tydeligt mod den midtgrå baggrund i modsætning til den sorte eller lysegrå. Hvis du bærer briller, skal du sørge for, at du kigger direkte gennem midten af ​​brillerne, som om du kigger gennem kanten af ​​brillerne, så vil den kromatiske afvigelse af linserne forskyde farverne visuelt.

Sæt et flueben i rækken mærket "Chroma-alignment" for enhver tilstand, hvor krom-linierne er centreret i deres diamanter. Hvis flere tilstande har korrekt justeret kroma, skal du kontrollere dem alle. Hvis ingen af ​​dem er korrekt justeret, skal du tjekke for den tilstand, der er tættest på, eller for ingen af ​​dem, hvis ingen af ​​dem er tæt på at rette.

Chroma bursts

Tæt på de fire hjørner af det midterste afsnit af mønsteret er tolv sæt tynde farvede, lige linjer, tre i hvert hjørne. Der er en vandret, en lodret og en diagonal i hvert hjørne, og hvert hjørne har en forskellig farvekombination. Disse sæt linjer kaldes “bursts” eller “frequent bursts”. Ved siden af ​​hver er et lille ”zoneplade” -mønster, som er et sæt koncentriske farvede cirkler.

Burstne skal have klare, lyse farver, der ser ud som om de er identiske med farverne i de cirkulære mønstre ved siden af ​​dem. Hvis farverne er dæmpet, eller burst'en ser massiv grå eller en hvilken som helst anden farve, viser det, at chroma-opløsning går tabt under en af ​​de opsamplingskonverteringer. Hvis den horisontale burst er slået fra, viser dette et problem i konverteringen 4: 2: 2-> 4: 4: 4. Hvis den lodrette burst er slået fra, viser det et problem i konverteringen 4: 2: 0-> 4: 2: 2.

En anden ting, der er ret let at fortælle fra dette mønster, er kvaliteten af ​​den chroma-opsampling, der udføres. Hvis chroma-opsampling udføres ved hjælp af en algoritme kaldet "nærmeste nabo", kopieres hver chroma-pixel bare fire gange for at fremstille det nye opskalerede chroma-billede. Dette er hurtigt og nemt, men producerer kantede diagonale farvede linjer i stedet for glatte farvede linjer. Bilinær opsampling bruger en lineær interpolationsalgoritme til at oprette udskiftningspixel, når den skalerer chroma-kanalen op og ser meget bedre ud. Bicubisk upsampling bruger to kubiske interpolationskurver til at producere en meget glat og ren kromkanal og betragtes generelt som den bedst anvendte algoritme

Sæt flueben i rækken, der er mærket " High-frequency detail " for alle tilstande, der har rene, lyse, farverige kroma bursts i høj opløsning. Hvis ingen tilstande har gode bursts, skal du tjekke for den tilstand, der har de bedst udseende.

Sæt flueben i rækken mærket " Upsampling bilinear or better ", hvis opsamplingen helt klart er noget bedre end nærmeste nabo. Det kan også være en god ide at se på diagonaler og kurver i zonepladesektionerne i nærheden (de fire cirkulære farvede mønstre i hjørnerne) også. Nogle gange er det lettere at se forskellene på det ene eller det andet afhængigt af det specifikke display.

Kroma-Opsampling-Fejl

Til denne test skal du bare se på de diagonale kroma bursts. Hvis en Kroma-opsampling-fejl er til stede, når du bruger en eller flere af tilstande, ser de diagonale linjer meget ujævne ud, eller nogle gange har de faktisk små vandrette zigzags i kanterne. Det kan være svært at se forskellen mellem nærmeste nabo-opsampling og kroma-opsampling-fejl, men begge forårsager ujævne diagonaler, og begge er dårlige, så hvis du ikke er sikker, skal du lade en eller begge bokse være markeret. Generelt vil du have de glateste kromdiagonaler til det bedst mulige billede.

Efter at have set dette mønster med alle de forskellige outputtilstande valgt efter hinanden, skal du sætte et flueben i rækken mærket "Diagonals smooth" for den tilstand, der har de glatteste diagonale linjer. Hvis de alle ser ens ud, skal du lave flueben i alle felterne.

Ramper

En "rampe" er en glat gradient af farve eller grå, der går fra en farve til en anden eller et niveau til et andet, når du bevæger dig hen over eller ned på skærmen. Der er seks ramper på dette mønster: to lodrette ramper på hver side (en luma og en kroma pr. Side) og to vandrette røde og blå ramper lige over og under kromajusteringsmønstrene.

Hver af ramperne skal se jævne og lige ud uden bånd eller striber overalt. De to ramper i midten skal ikke have et bredt, farvet område i midten, men skal variere fra sort til fuld rød eller blå på en tynd top i midten og tilbage til sort.

Når du har set på ramperne i hvert farveområde, skal du sætte et flueben ud for “Ramps clean”, hvis ramperne ser jævne ud og jævn uden bånd eller striber.

Tracking

Dette afsnit øverst i midten af ​​Color Space Evaluation-mønsteret fortæller dig (meget groft), hvis displayet følger ST2084 EOTF-kurven for HDR-indhold (eller BT.1886 / 2.4 gamma EOTF-kurven for SDR-indhold). Hvis displayet følger kurven perfekt, skal firkanten i midten af ​​hvert rektangel blandes ind med rektanglet omkring dem. De fleste skærme har mindst et par afvigelser på nogle niveauer. Nogle afviger hele tiden på alle niveauer.

For at dette mønster skal fungere, skal dit display være i stand til at vise et enkelt pixel skakmønster med de rigtige lysstyrkeniveauer. Nogle teknologier kan ikke gøre dette på grund af tekniske begrænsninger, især LCOS. Der er også nogle skærme, der udfører en form for intern behandling, der gør, at dette mønster ikke viser sporing korrekt. På sådanne skærme får du nul matchende felter, uanset hvilken version af det mønster, du ser på.

Hver af de seks kasser, der udgør dette mønster, har en solid kontur, der er kodet med en bestemt absolut lysstyrke (for HDR) eller underforstået relativ lysstyrke (for SDR). Indersiden af ​​hver kasse er et skakmønster, der bruger to niveauer, designet til at jævne ud visuelt til det samme niveau som ydersiden af ​​kassen, forudsat at lysstyrken sporing er korrekt.

For at score dette afsnit af mønsteret skal du skrive antallet af bokse, hvor midtersektionen smelter sammen med ydersiden af ​​boksen. Det kan være nødvendigt at du bevæger dig et par meter væk fra skærmen for korrekt at se om en-pixel-skakmønsteret blandes visuelt i en solid grå nuance.

KUN HDR: Dette mønster findes i forskellige versioner med høj lysstyrke på forskellige niveauer til test af skærme med forskellige muligheder. Du kan ændre spidslysstyrken vha. Indstillingsmenuen eller ved at trykke på pil op på fjernbetjeningen, mens mønsteret vises. Start med den laveste lysstyrke (600 cd / m²), prøv derefter den næste lyseste osv. Det er usandsynligt, at versioner af det mønster, der er designet til større lysstyrke, end dit display kan producere, viser perfekt sporing, hvilket er normalt.

Farve konversion

Kasserne nær det nederste centrum af mønsteret skal kontrollere en almindelig fejl i udførelsen af ​​farvekonvertering fra Y’CbCr til RGB. Alle UHD-signaler skal konverteres ved hjælp af ligningerne i BT.2020-specifikationen, ikke BT.709-specifikationen (som er til HDTV) eller BT.601 (som er til standard-definition NTSC). Du skal se en grøn rampe og en rød rampe med kasser, der regelmæssigt er anbragt langs rampens længde.

På et tidspunkt på hver rampe vil de små kasser blandes med rampen bag dem. Når konvertering af farveområdet udføres korrekt, falder de røde og grønne felter ud på samme sted langs linjen; du skal kunne se det samme antal kasser i hver. Når konvertering af farveområder ikke udføres korrekt, ser du flere røde felter end grønne eller omvendt.

Kun HDR: Hvis farveområdekonverteringen udføres (korrekt) ved hjælp af BT.2020-spec, vil du se det samme antal røde felter som grønne felter. Hvis farveområdekonverteringen udføres (forkert) ved hjælp af BT.709-spec, vil flere grønne felter være synlige end røde felter. Hvis farveområdekonverteringen udføres (forkert) ved hjælp af BT.601-specifikationen, vil flere røde felter være synlige end grønne felter.

Kun SDR: Hvis farverumskonvertering udføres (korrekt) ved hjælp af BT.709-specifikationen, vil du se det samme antal røde felter som grønne felter. Hvis farverummet udføres (forkert) ved hjælp af BT.2020-spec, vil et par flere røde felter være synlige end grønne felter. Hvis farverumskonvertering udføres (forkert) ved hjælp af BT.601-spec, vil mange flere røde felter være synlige end grønne felter.

Bedøm dette test bestået eller mislykkes, baseret på, om du ser det samme antal grønne og røde felter eller forskellige tal. Det kan være svært at se den svageste boks i hver linje, så hvis du kun ser en 1-boks forskel, skal du overveje at et "bestået".

TCbCr Clipping

Disse bokse tester, om Y’CbCr-kanalerne klippes ved det høje / lave referencepunkt, inden de konverteres til RGB. Dette er altid forkert; udklipning skal altid ske så sent som muligt i displayets forløb og bestemt kun i RGB.

Hvis Y’CbCr holdes intakt indtil RGB-konvertering, skal der være klart synlige lysere eller mørkere små firkanter i midten af ​​hver af de fire større firkanter. Hvis en eller flere af kanalerne i Y’CbCr klippes, vil en eller flere af de mindre firkanter ikke være synlig.

For mere information, kan du læse vores artikel Choosing a Color Space.

Evaluering

Når du er færdig, vil en tilstand forhåbentlig have flueben i de fleste felter, og for det mester er det den foretrukne tilstand, der skal bruges. I nogle tilfælde kan du opleve, at et specifikt problem er mere distraherende for dig end de andre, og i dette tilfælde vil du vælge mellem de tilstande, der ikke har det specifikke problem. Indstil afspilleren til den tilstand, der har flest flueben i den, og indstil om nødvendigt din lysstyrke, kontrast osv. Til de numre, du tidligere har skrevet ned for den tilstand.

For et mere omfattende kig på valg af et farverum kan du læse vores dybdegående artikel Choosing a Color Space.

Afslutningsvis

På dette tidspunkt har du afsluttet de primære justeringer af billedet. Det er en god ide at løbe igennem hele sæt mønstre, bare for at kontrollere, at alt stadig er korrekt. Nogle skærme kan have interaktioner mellem lysstyrke- og kontrastkontrollerne (og andre sågar kontroller som skarphed), så det er muligt, at du muligvis har brug for at foretage små justeringer til kontrollerne på den anden gennemgang. Når du føler dig overbevist om, at kontrollerne er indstillet korrekt, er det en god ide at nedskrive de kalibrerede indstillinger sammen med noter om dato, udstyr og visningsbetingelser. Gem disse indstillinger et sikkert sted, så du hurtigt kan anvende dem, hvis displayet nulstilles af en eller anden grund.

Hvis du har en tendens til at se under flere visningsbetingelser, såsom et lysere "dag" -miljø kontra et mørkt "nat" -miljø, kan du muligvis køre en kalibrering under begge forhold og sammenligne forskellene. Normalt vil de være ens, men du kan muligvis opleve, at lysstyrke skal skrues op et par hak i et lyst miljø for at kompensere for det ekstra lys, der falder på skærmen. Hvis din skærm har flere gemte billedindstillinger, kan du gemme de to kalibreringer i dem og skifte efter behov. Hvis din skærm ikke har flere gemte billedindstillinger, kan du forlade kalibreringssættet for det miljø, du bruger mest, eller miljøet, hvor du ser materialet af høj kvalitet, eller dele forskellen mellem de to for at få den mindste afvigelse fra kalibreret i begge miljøer.

Hvis du ønskede at kontrollere effekten af ​​nogle af de billedtilstande, du deaktiverede i begyndelsen af ​​denne proces, er det nu et godt tidspunkt at gøre det. Som nævnt tidligere, prøv at tænde dem en ad gangen og køre gennem testmønstrene og se videomontagen (under “ Demonstration Footage”) for at se, hvad effekten er på billedet, hvis der er nogen. Nogle tilstande vil kontrollere indstillinger, der kun kommer i spil med standarddefinitionsindhold, eller som kun påvirker bevægelige billeder og ikke testmønstre. Som før er vores generelle råd at slukke for billedindstillinger, som du ikke forstår. Du finder mest, at video i høj kvalitet ser bedst ud med den minimale behandling.

Det var det! Fortæl os venligst, hvis du har kommentarer eller forslag til disken, instruktionerne eller andet.