Hvornår er en "O"-ring ikke en "O"-ring ?
Historien om et drivremsdesign og udvikling hos Rega
Engelske Rega Research er blandt andet kendt for at vende hver en sten i udviklingen af deres produkter. Der bliver analyseret, vægtet, skåret ind til benet og taget de nødvendig beslutninger for hele tiden at nå et skridt fremad med deres produkter. Denne form for undersøgende optimering sker løbende og hvor nye produktionsmetoder og materialer giver nye muligheder for forbedringer i alle afkroge af et produkt er Rega tilstede.
Remmen er et eksempel på et af de produkter, der har været en meget lang, og til tider, udfordrende produktudvikling på hos Rega
I deres pladespillere har Rega altid benyttet en kort rund rem til overførsel af motorens rotationsenergi til undertallerkenen. Dette er valgt for at opnår den mest ensartede kontaktflade på remmen i forhold til den "V" formede pully på motoren samtidig med mest mulig kontrol over elasticiteten i drivremmen. En løsning der er taget et skridt videre på Planar 8 og Planar 10 modellerne, hvor der her bruges to drivremme.
Dobbelt montering af drivrem på Planar 10 pladespilleren
Præcision er et nøgleord i en pladespiller og det gælder naturligvis også for udformningen af drivremmen. Oprindeligt var kriterierne fra Rega en variation på gennemsnitsdiameteren på en drivrem på 0.0125mm. Til sammenligning havde en standard O-ring en tolerance på 0.15mm, så ønsket fra Rega var at opnår en præcision med en faktor ti forbedring.
Det der på det tidspunkt var muligt at producere med så høj nøjagtighed fandt Rega hos et engelsk firma, med speciale i ekstruderet gummi. Ulempen her var dog, at hver rem skulle skæres i en vinkel på 45 grader og efterfølgende limes sammen i hånden. Denne arbejdsproces var omstændig og ikke sjældent fik medarbejderne limet deres fingre sammen af det hurtigttørrende cyanoaacrylat-lim.
Som Rega voksede steg også behovet for en forbedret produktion af drivremme.
Rega fik kontakt til Dunlop, der dengang var britisk ejet, og her var det en person ved navn Tony Anthony, der tog udfordringen op. Han ville gerne arbejde sammen med Rega i et projekt om at forbedre produktionen af drivremme.
De første forsøg på at støbe drivremme gav en marginalt mindsket præcision, men behovet for drivremme var blevet på et niveau, hvor det var nødvendt at gå den vej. Det øgede dog kun arbejdsniveauet hos Rega og der blev eksperimenteret videre med støbeforme, hvor man producerede fire forme ad gangen. Her valgte man så de to bedste til produktion af drivremme. Hver af de nye forme kunne producerer 1.000 remme, herefter var det nødvendigt at udskifte dem grundet slid.
Efter nogle år blev Dunlops ledelse opmærksom på hvor meget tid Tony Anthony brugte hos Rega, på en for Dunlop relativ lille produktion. Ledelsen valgte derfor at lukke produktionen. Roy skrev et, sjældent bønfaldende, brev til ledelsen, hvor han skitserede Regas mulighed for at få drivremme hos en Japansk producent, der blandt andet producerede drivremme til båndoptagere.
Dette brev reagerede Dunlop noget overraskende positivt på. Hos Dunlop havde man medarbejdere, der havde været holdt i japanske krigsfangelejre, og de var på ingen måde interesseret i at deres arbejde skulle gå til Japan. Dunlop fortsatte med at producerer drivremme til Rega i en årrække indtil Dunlop ironisk nok blev solgt til et japansk firma, der straks stoppede produktionen.
Rega fandt herefter et engelsk firma med en teknisk direktør, der tidligere havde produceret drivremme til den relativt lille engelske kassetteindustri. Her kunne en helt ny udvikling starte. Værktøjsstål i højere kvalitet var blevet tilgængelig og Rega arbejdede med en kryogen slibeproces til at fjerne støberester. Disse nye muligheder gav drivremme i meget bedre kvalitet og i meget større mængder. Nu kunne der produceres 10.000 remme fra et enkelt værktøj, før det var nødvendigt at skifte det ud.
I Michael Fremers serie fra hans besøg hos Rega, tales der i del 5 om kompleksiteten ved at producere drivremme find hele serien her
I den periode var engelsk ingeniørekspertise i vækst, dels på grund af stigende udenlandske investeringer i britisk bilproduktion og medicinsk teknologi, samt øgede krav fra den europæiske luftfartsindustri. Rega fik kontakt til to nye virksomheder, der forstod de krav og udfordringer Rega havde og som så dem som en udfordring for deres egen kvalitet og evner.
Da den kompleksitet og nøjagtighed der krævedes i værktøjsfremstillingen var kostbar, var den oprindelige tanke at disse drivremmene var målrettet til brug på Planar 8 og Planar 10 pladespillerne. Med de nye producenter, og en stor investering i værktøj fra Regas side, er det blevet muligt at tilpasse denne nyeste rem-teknologi til alle pladespillermodellerne. I en 45 årig periode har Rega brugt mere end 2.5 million dkr. på udvikling af værktøj til drivremme.
I løbet af de sidste fem år har Rega eksperimenteret med en innovativ værktøjsvirksomhed, der blandt andet bruger CNC-teknologi til værktøjsfremstilling. Det betyder at Rega i dag kan producerer drivremme med en nøjagtighed på 1µ til 2 µ (Micron). En Micron, eller Mikrometer, er 10-6 meter.
Til sammenligning er et menneskehår mellem 10 til 100 Mikrometer i tykkelse og et rødt blodlegeme er cirka 10 Mikrometer stort.
Rega bruger avancerede polymermaterialer i en top hemmelig blanding, der giver et resultat med en exceptionel jævn elasticitet over hele længden på den nye ADVANCED EBLT og Reference drivrem.
Advanced EBLT er i dag standard på Planar 1, Planar 1 PLUS, Planar 2, Planar 3 og Planar 6
Når man ser på hastigheds uregelmæssighedsmålingen, det der almindeligvis kaldes for wow og flutter, taler resultatet da også for sig selv. Blot ved at monterer den nye rem på Regas entry-level pladespiller Planar 1, opnås en halvering af hastighedsuregelmæssighederne.
En uventet udvikling fra alt dette (noget der ofte sker når man lægger maksimal indsats i et projekt) er, at en af de tre leverandører har udviklet deres egen avancerede polymerhærdningsproces og har kombineret det med Regas præcisionsværktøj. Dette har skabt en ny Reference drivrem, der nu er standard på Planar 8 og Planar 10 modellerne.
Reference EBLT drivremmen er standard på Planar 8 og Planar 10
Rega vil altid udfordre grænserne i alle aspekter af teknik, og vil fortsætte med at udvikle værktøjer og materialer i stræben på større musikalsk nøjagtighed.
Intet kan nogensinde være perfekt, men en forbedring i noget så småt som Mikron nøjagtighed og elasticitetsvariationer, vil altid give en bedre musikalsk oplevelse fra den ydmyge drivrem.
Så hvornår er en "O"-ring ikke en "O"-ring ? Når det er en avanceret Rega drivrem!
De nye EBLT og Reference drivremme kan købes hos en af vores forhandlere og dem finder du her