The Secret of Climbing - Rega LP

Tilblivelsen af en ganske særlig LP i et samarbejde mellem Stephen Fearing og Rega

Køb her

AV-Connection Sønderborg
AV-Connection Odense

Stephen Fearings musik er en hypnotiserende blanding af roots, folk og pop. Han var med til at grundlægge den canadiske roots-rock supergruppe Blackie and The Rodeo Kings, og han er en forførende fortæller og mesterguitarist, som begejstrer publikum i hele Nordamerika, Storbritannien og Europa. Han har vundet flere JUNO- og Canadian Folk Music-priser, og hans niende soloalbum, Every Soul's a Sailor, blev udnævnt til årets album på verdensplan i 2017 af Blues & Roots Radio.

Denne 180g Audiophile LP er det tætteste, du kommer på at opleve Stephen sidde i din stue og synge og spille for dig.

For dette er, hvad der faktisk skete

Regas grundlægger Roy Gandy havde foreslået Stephen at indspille sin guitar og vokal hver for sig på den traditionelle måde i studiet. Stephen mente, at kvaliteten af hans optræden afhang af autenticiteten af, at han spillede og sang samtidig.

For at denne proces skulle fungere, ville det være normalt at bruge et stereopar af mikrofoner placeret et stykke fra sangeren. Men god rumakustik er afgørende for, at denne metode kan lykkes. Og Roys værelse var næppe ideelt! En anden løsning var nødvendig for at indfange Stephens virtuositet.

Roy eksperimenterede forud for optagelserne med at bruge to separate mikrofoner tæt på stemmen og guitaren. For at undgå akustisk blødning mellem de to, blev der konstrueret en simpel hylde mellem de to mikrofoner, hvilket gav lovende resultater. Men vanskelighederne ved at optræde i et så begrænset miljø var en alvorlig bekymring for Gary Bennett, som var medproducent på albummet. Denne bekymring blev hurtigt gjort til skamme af Stephens selvtillid og erfaring, da han straks satte sig ned, gjorde sig det behageligt og begyndte at spille og synge.

Båndet kørte ... de første resultater var forbløffende, og rummet var fyldt med begejstring. Denne begejstring gav straks næring til de første tre sange, som blev indspillet i løbet af en halv dag. Da den anden dag var omme, var der indspillet mirakuløse 11 numre, hvoraf de otte blev til dette utrolige album.

I øvrigt har velindspillet akustisk guitar næsten altid brug for en eller anden form for forbedring som f.eks. ekstra rumklang og/eller EQ. Stephen spiller på en guitar, der er håndlavet af den legendariske guitarbygger Linda Manzer, hvilket muliggjorde en sjælden optagelse uden brug af effekter.

Dette album blev skabt med lidt held, en masse hårdt arbejde, ikoniske båndmaskiner og to dages fejlfri optræden af Stephen.
At indfange lyden

Stemmen og guitaren blev optaget direkte på to spor på en omhyggeligt restaureret 8-spors Studer A-80. Der blev ikke brugt nogen mixer.

De to mikrofoner blev koblet direkte til Studer'en via en specialdesignet Rega-mikrofonforforstærker. Den var løst baseret på det fuldt symmetriske design af de enestående Rega Ios/Aura Moving Coil-forforstærkere.

Guitarmikrofonen var en Pearl CC22. En unikt konfigureret mikrofon med en rektangulær membran, der er valgt på grund af dens naturlige egenskaber.

Der blev brugt to forskellige stemmemikrofoner under sessionerne, Pearl CC22 og en Audio Technica AT-4040.

Ved hjælp af en Rega-specialbygget, helt diskret 8-spors mixer (designet af Regas Terry Bateman og baseret på Regas hi-fi-forstærkere) blev de to originale spor derefter mixet ned på en to-spors kvart-tommer Studer A-80.

Denne proces var særlig kritisk. Roy brugte PPM-målere til at sikre, at alle spor blev lagt ned på samme lydniveau. Denne omhyggelighed eliminerede behovet for yderligere mastering i klippestudiet, og der blev trukket et kabel fra studiets båndmaskine direkte til Neumans klipper.-

Alle sporene blev optaget med 15 IPS på 80R-bånd. Endelig foretog Ray Staff båndsplejsning af de indspillede spor, men det var ikke nødvendigt at bruge studiemastering.